Сторінка вчителя – логопеда
Жабковської Людмили Василівни
Вчитель-логопед логопедичного пункту
при НВО № 19 м. Кропивницький
Освіта: вища, спеціальність – дефектологія та логопедія
Кваліфікація: I категорії
Графік роботи логопедичного пункту
Понеділок 12.30 – 14.30
Вівторок 12.30 – 16.30
Середа 12.30 – 16.30
Четвер 12.30 – 16.30 (консультативний день)
П’ятниця 12.30 – 16.30
Логопедія – це наука про порушення мови, про методи їх попередження,виявлення та усунення засобами спеціального навчання і виховання.
Мета роботи: виправлення дефектів усної та писемної мови, сприяння подоланню зумовленої цими порушеннями неуспішності з рідної мови.
Основні напрямки роботи:
- Обстеження учнів шкіл з метою виявлення дітей із мовними вадами.
- Діагностика мовленнєвих порушень.
- Зарахування до логопедичного пункту учнів, які мають мовні недоліки та виправлення їх.
- Корекція порушень усного і писемного мовлення.
- Співпраця з вчителями, батьками з профілактики мовних порушень.
- Проведення консультацій для учнів, вчителів, та батьків.
Організація логопедичної роботи
- Обстеження учнів для зарахування їх до логопедичного пункту проводиться з 1 по 30 вересня.
- На логопедичний пункт зараховуються діти, які мають різні відхилення мовного розвитку.
- Прийом учнів з вадами мови проводиться протягом усього навчального року в міру звільнення місць.
- Наповнюваність груп – 4-5 дітей.
- На логопедичному пункті одночасно працює 25 – 30 дітей.
Що ми робимо на логопедичних заняттях?
- Розвиваємо артикуляційну та дрібну моторики.
- Формуємо правильну звуковимову, закріплюємо її у скоромовках, віршах, зв’язному мовленні.
- Розвиваємо слухову увагу, пам’ять, фонематичний слух, звуковий аналіз та синтез.
- Поповнюємо словник, вчимося правильно граматично та зв’язно оформлювати висловлювання.
- Розвиваємо різні види мислення.
- Розвиваємо зорову увагу, пам’ять.
- Розвиваємо та коригуємо зорово – просторові орієнтації.
- Коригуємо різні види дислексій (порушення навичок читання) та дисграфій (порушення навичок письма)
До уваги батьків, діти яких займаються з логопедом!
- Дитина має бути готовою до роботи з логопедом , тому що її свідоме бажання виправити звуки має велике значення.
- При виправленні певного звуку не звертайте увагу на інші спотворені звуки.
- Матеріал має відпрацьовуватися послідовно, а не вибірково. Пропуски окремих етапів роботи впливають на якість виправлення вад мовлення.
- Перехід від одного етапу до наступного відбувається тільки при засвоєнні попереднього матеріалу.
- Кожний виправлений звук необхідно відразу вводити в розмовно-побутове мовлення.
- Активно допомагайте дитині і вимагайте від неї виконання завдань.
- Дитина повинна займатися щоденно по 15-20 хвилин, виконувати завдання перед дзеркалом, працювати як над новим, так і попереднім завданням.
Поради батькам
- Розмовляйте з дитиною кожної вільної хвилини.
- Спонукайте до звуконаслідування, промовляння перших правильних слів.
- Якомога більше залучайте дітей до ігор, розповідайте казки, розучуйте пісні, загадки, скоромовки, вірші.
- Ні в якому разіне повторюйте неправильну вимову дитини! Пам’ятайте, що дитині потрібно чути лише правильну мову!
- Не позбавляйте дитину спілкування з однолітками та старшими дітьми.
- Заохочуйте словесну творчість дітей! Спонукайте їх до складання лічилок, чистомовок, загадок, віршів.
- Уважно ставтесь до запитань вашої дитини! Ваша відповідь повинна бути чіткою, доступною, зрозумілою малюкові , спонукайте дитину до запитань.
- Кожне незрозуміле слово поясніть дитині. Привчайте дітей до вживання слів відповідно літературної норми!
- Виправляйте мову дитини!
10.Не втручайтесь в дитячі розповіді, спочатку вислухайте дитину, а потім виправте помилку.
Поради учням, які прагнуть гарно розмовляти
- Систематично відвідуй логопедичні заняття.
- Будь уважним, виконуй всі інструкції логопеда.
- Слідкуй за вимовою на кожному занятті.
- Багато працюй вдома над своїми вадами.
- Дотримуйся рекомендацій логопеда.
До 6 років в дитини має бути сформована мовна готовність до навчання в школі:
- малюк повинен уміти правильно і чітко вимовляти слова і всі звуки рідної мови, говорити досить гучно, в помірному темпі;
- малюк повинен володіти звуковим аналізом слова, тобто не лише відрізняти звуки один від одного, але і чітко визначати їх послідовність, визначати місце звуку в слові;
- малюк повинен правильно будувати речення різної конструкції, погоджувати слова в роді, числі і відмінку;
- правильно вживати іменники, що не відмінюються;
- правильно підбирати потрібні суфікси при словотворенні;словниковий запас дитини, що вступає до школи, повинен складати не менше 2000 слів, причому в ньому мають бути присутніми всі основні частини мови: іменники, прикметники, дієслова, числівники, займенники, прийменники, частки, вигуки.
- малюк повинен логічно, послідовно, виразно, досить повно і точно передавати зміст знайомих казок, розповідей; самостійно складати розповіді по сюжетних картинках, просліджуючи послідовність подій і уловлюючи причинно-наслідкові зв’язки;
Це найголовніше, на що треба звернути увагу. І дуже важливо навчити малюка правильно говорити, терпляче добиватися від нього правильної вимови.
Орієнтовний порядок засвоєння дітьми звуків нашої мови
ВІК ДИТИНИ | ЗВУКИ МОВИ |
Від 1 до 2 років | А, О, Е, М, П, Б |
Від 2 до 3 років | У, І, И, Т, Д, В, Ф, Г, К, Х, Н, Й |
Від 3 до 4 років | С, З, Ц |
Від 4 до 5 років | Ш, Ж, Ч, Щ |
Від 5 до 6 років | Л, Р |
Дитина росте та розвивається. Відповідно відбувається розвиток її мовлення. Кожна дитина — індивідуальна, особлива і, відповідно, загальний та мовленнєвий розвиток у різних дітей може мати деякі відмінності. Одні діти у віці 4-5 років вже чітко вимовляють усі звуки нашої мови, а в інших відмічається порушення вимови більшості звуків.
Порушення мови негативно впливають на весь психічний розвиток малюка, утрудняють його спілкування з тими людьми, що його оточують, відбиваються на його діяльності, характері, поведінці. А це, у свою чергу негативно позначається на опануванні грамоти, на успішності в цілому.
Вашій дитині необхідна допомога фахівця, якщо:
- мова дитини не розбірлива, його можуть зрозуміти тільки батьки й ті, хто його добре знає;
- дитина багато звуків вимовляє м’яко, ніби вона ще маленька, або переважають тверді звуки, ніби у неї акцент;
- при вимові деяких звуків у мові з’являється, хлюпає призвук, повітря йде убік;
- звуки «С», «З», «Ц» дитина вимовляє як англієць – між зубами; при проголошенні звуків «Ш», «Ж» дитина роздуває щоки, а звук «Р» вимовляє як француз.
- до 3 – 4років вона не чує складів у слові, спотворює слово до невпізнання, вимовляє тільки окремі склади, не може проговорити все слово цілком, скорочує слово, пропускаючи деякі приголосні і склади, чи недоговорює слово до кінця, вимовляє слово кілька разів по – різному.
- до5 років у дитини не сформована зв’язна мова, вона не може скласти розповідь за простою картиною;
- до 5 – 6років у дитини порушена загальна структура мови: вона неправильно будує речення, не узгоджує слова у роді, числі і відмінку, неправильно використовує прийменники і союзи;
Мова — не лише найважливіше знаряддя спілкування людей, а й могутній засіб набуття знань. Цілком зрозуміло, що без розвиненої мови діти не зможуть здобути міцних і грунтовних знань з основ наук, не зможуть гармонійно розвиватися. Від рівня мовного розвитку учнів залежить і успішпість їх навчання в школі. Наприклад, недосконалі навички читання призводять до того, що діти мало і неохоче читають, позбавляючи себе одного з найважливіших джерел знань і збагачення словникового запасу. Обмеженість словникового запасу, зокрема слів абстрактного значення, і низька техніка читання перешкоджають дітям зрозуміти прочитане. Через низький розвиток мови учням важко давати логічно обгрунтовані відповіді на запитання, зв’язно й послідовно розповідати зміст прочитаного тощо.
Якщо ви зіткнулися з подібними проблемами, приготуйтеся до того, що на їх виправлення знадобиться багато сил і часу. Окрім занять з логопедом дуже важливо займатися з дитиною самостійно. Перше і основне правило – подавайте хороший приклад. Багато розмовляйте з малюком – просто коментуйте все, що ви робите, описуйте свої дії, почуття та емоції. Читайте книги, разом учіть вірші – результат не змусить себе чекати.
Грамотне, зв’язне усне мовлення — запорука успішного навчання дитини в школі.